Sivut

perjantai 6. marraskuuta 2015

Miksi meidän on niin vaikea ymmärtää toisiamme? Avain onnistuneeseen vuorovaikutukseen työpaikalla

Valtaosa elämästämme on vuorovaikutusta. Kommunikoimme lähipiirimme kanssa jatkuvasti. Opiskelu ja työelämä ovat pullollaan vuorovaikutustilanteita, esimiesten työstä jopa 80 prosenttia koostuu vuorovaikutuksesta. 

Miksi siis käytämme niin vähän aikaa vuorovaikutustaitojemme kehittämiseen ja niiden opiskeluun?

Työpaikkojen ongelmista valtaosa liittyy vuorovaikutusongelmiin. Joku sanoi jossain jotakin väärään aikaan väärällä äänensävyllä ja täysin väärälle ihmiselle väärien ihmisten kuullen. Tiedät varmasti, mitä tarkoitan. 

Vuorovaikutusongelmien taustalla ovat erilaiset odotuksemme siitä, millaisia meidän pitäisi olla ja miten meidän pitäisi toimia.

Ongelmia aiheuttaa usein se, että emme ymmärrä toistemme temperamentteja. Odotamme nopeita ihmisiä hidastamaan tahtiaan ja tarkistamaan faktat, toisaalta toivomme hitaita ja harkitsevia ihmisiä pistämään tuulemaan vähän useammin.

Psykologi Tony Dunderfelt jakaa persoonamme neljään temperamenttilajiin väreittäin. 






Punainen temperamenttityyli on johtava, ehkä hieman jyräävä, energinen, voimakastahtoinen. Jos tunnistat itsesi punaiseksi, olet todennäköisesti ilmaisutyyliltäsi jämäkkä, tavoitteellinen, reipas ja äänekäs. Ryhmässä olet usein itsevarma puheenjohtaja ja taistelija. Heikkouksiasi saattavat olla hallitsevuus ja kärsimättömyys sekä se, ettet näe omia heikkouksiasi.

Kun temperamenttityylisi on keltainen, olet yleensä avoin, luova ja puhelias. Ilmaisutyyliisi kuuluu paljon eleitä, ilmeitä, huumoria ja innostuneisuutta. Ryhmässä olet yleensä esiintyjän, seikkailijan, taiteilijan ja ideoijan roolissa. Heikkoutesi saattaa olla epärealistisuus. Lisäksi sinun voi olla vaikea hillitä itseäsi ja olet huono keskittymään.

Kun temperamenttityylisi on sininen, olet yleensä suunnitelmallinen, perusteellinen ja keskittynyt. Ilmaisutyylisi on hillitty, asiallinen ja harkitseva. Ryhmässä asetut usein asiantuntijan, tarkkailijan ja tutkijan rooliin. Heikkouksiasi saattavat olla tosikkomaisuus ja liiallinen täydellisyyden tavoittelu. Lisäksi vetäydyt helposti vuorovaikutuksesta.

Kun temperamenttityylisi on vihreä, olet yleensä ystävällinen, kärsivällinen ja leppoisa. Ilmaisutyyliltäsi olet pehmeä, rauhallinen ja kohtelias. Ryhmässä asetut usein sovittelijan ja lohduttajan rooliin. Päättämättömyys ja uhrautuminen saattavat olla heikkoutesi. Lisäksi kartat ristiriitoja.

Punaisella ja keltaisella on usein vauhti päällä, sininen ja vihreä ovat tyyliltään hitaampia ja harkitsevaisempia. Rytmien vastakohdat aiheuttavat helposti närää, koska omasta tahdistaan poikkeavaa rytmiä on vaikea ymmärtää.



Ymmärtämällä eri temperamentteja ymmärrämme toisiamme


Kun katsomme työyhteisöämme tai läheisiämme näiden temperamenttien valossa, pystymme ymmärtämään toisiamme paremmin. Hyvässä vuorovaikutussuhteessa nimittäin yksi tärkeimmistä asioista on pyrkiä ymmärtämään toista ja asettumaan hänen asemaansa.

Meissä jokaisessa on olemassa piirteitä kaikista temperamenttilajeista, mutta jokin niistä usein hallitsee. Oman itsensä ja työyhteisön hengen kehittämisen kannalta meidän olisi tärkeää päästä eroon itsessämme voimakkaasti dominoivista piirteistä ja pyrkiä löytämään harmonia näiden erilaisten äärimmäisten reagointimallien väliltä. 

Usein iän, työtehtävien ja ammattitaidon kehittyessä alamme myös suhtautua asioihin eri tavoin. Samalla myös temperamenttimme kehittyy. Toisaalta eri ammattikunnat ja työtehtävät vetävät puoleensa eri temperamentteja. Esimerkiksi alaa vaihtaessamme saatammekin löytää itsestämme täysin uudenlaisia piirteitä.



Palautetta temperamentin mukaan


Temperamentit kannattaa huomioida myös palautteen annossa. Sinisen pilkunviilaajan kauhuna on epäonnistuminen ja virheet. Häntä voi siis rohkaista kiitoksin ja kritiikki on hyvä tuoda esiin pehmeästi. Häntä voi kannustaa ratkaisuihin pohdinnan sijaan ja toisaalta antaa edes välillä aikaa pohtia ratkaisuja tavallista pidempään. 

Vihreää uhrautujaa kannattaa valvoa siinä, ettei hän kuormita itseään liikaa. Kokouksissa puolestaan puheenjohtajan kannattaa pitää huolta siitä, että muutkin saavat puhua, kuin dominoiva punainen. 

Hyvällä johtajalla on toiminnassaan kaikkia näitä temperamentteja, mikä tosin on paljon vaadittu. Hyvä johtaja ainakin havaitsee työntekijöidensä tyypit. Hän voi myös hyödyntää tietouttaan temperamenteista vaikkapa rekrytoinnissa.

On hyvä muistaa, että yksi temperamentti ei ole toista parempi. Jokaista reagointitapaa tarvitaan, jotta työyhteisömme on täydellinen ja voimme saavuttaa yhdessä erinomaisia tuloksia.


Lähde: Tony Dunderfelt, Tunnista temperamentit (2012)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti