Sivut

tiistai 15. maaliskuuta 2016

Seitsemän keinoa johtaa omaa työtään






Työpaikkoja on tarjolla yhä vähemmän, mutta niillä joilla on työtä, tehtävää on usein aivan liikaa. Työn murroksen seurauksena sekä avustava työ että esimiestyön kaltainen vastuunotto on siirtynyt asiantuntijatyöhön.

Yhä useampi taistelee päivittäin kelloa vastaan ja työskentelee voimiensa äärirajoilla.

Miten sitten ottaa homma haltuun, kun työ on sirpaleista, epävarmaa, ehkä jopa palkatonta, katkonaista ja sitä on aivan liikaa? Tässä muutama vinkki arkeen.


     1. Pidä huolta itsestäsi


Tämä kohta on tarkoituksella ensimmäisenä. Tärkeintä on, että pidät huolta itsestäsi. Jos et ole kunnossa, et jaksa johtaa itseäsi etkä saa pidettyä hommaa hanskassa alkuunkaan.

Raivaa kalenteristasi aikaa nukkumiselle, hengittämiselle, ikkunasta ulos katsomiselle, sohvalla löhöilylle, iltakävelyille ja sosiaaliselle elämälle.

Liiku, mutta älä suorita. Liikunta hoitaa ahdistusta ja stressiä.

Hoida itseäsi, älä ruoski.


2. Asennoidu elämään positiivisesti ja uteliaasti


Jos asennoidut työhösi tai elämääsi niin, että se on kuin kuolemantuomio, se vie sinulta voimia entistä enemmän. Löydä positiivisia asioita työstäsi ja elämästäsi. Poistu valittajien kuorosta.

Lisää sanastoosi sanat: ihana, kaunis, upea ja hieno. Toistele niitä, ne vaikuttavat mieleesi enemmän, kuin ehkä arvaatkaan. Ole kiitollinen, että sinulla on työtä. Ole kiitollinen, että olet (suht) terve. 

Kirjoita ainakin ajatuksen tasolla mielikuvituksesi päiväkirjaan joka ilta asiat, joista olet kiitollinen. Kun aloitat, huomaat pian, että niitä tulee lisää joka ilta.

Kiitollisuus vähentää ahdistusta. Ja tiesitkö, että tutkimusten mukaan hyviä johtajia yhdistää aina optimistisuus?


3. Laita mutkat suoriksi 


Nyt kun asenteesi on kunnossa ja olet oppinut nauttimaan elämästä, sinun on helpompi laittaa mutkat suoriksi. Näet kokonaisuuksia. Väsyneenä takerrut epäoleellisiin pikkuseikkoihin.

On raportteja ja on The Raportteja. Jokaista muistiota tai tekstiä ei ole pakko kirjoittaa täydellisesti. 

Tee joitakin asioita luvan kanssa vasemmalla kädellä ja viittaa kintaalla pienille virheille.


4. Priorisoi


Mikä on oikeasti elämässä tärkeää? Mitkä ovat tavoitteesi? Mikä on työssäsi oleellisinta, pystytkö näkemään laajan kuvan?

Keskity hetkeen. Jos tällä viikolla on messut ja monta tärkeää palaveria, älä murehdi silloin toimintakertomusta, joka sinun pitää kirjoittaa ensi viikolla. 

Entä miten iso asia työsi lopulta on maailmankaikkeudessa? Onko elämässä ehkä jotakin tärkeämpääkin?


5. Opi sanomaan ei


Kun tiedät, mikä on tärkeää, opit kieltäytymään epäoleellisista ajansyöjistä. Jotkut palaverit on mahdollista jättää jopa väliin. 

Joskus voit myös delegoida asioita. Kaikkiin projekteihin ei ole pakko lähteä mukaan, jos ne eivät ole oleellisia ydintyösi tai strategian kannalta.


6. Tarkista asenteesi - jos työ onkin lahja?


Oletko tarkastellut asennettasi työhön? Unohda sana ”pakko”. Ei ole pakko. Ajattele, että työ on lahja. Liian moni on tänä päivänä ilman työtä.


7. Tasapainota arvomaailmasi


Monen työniloa syö epäsuhde oman ja työpaikan arvomaailman välillä. 

Joskus suurissa arvoristiriidoissa uudenlaisen työn saaminen ja työpaikan vaihtaminen voi auttaa. Joskus puolestaan on hyvä perehtyä taustoihin, miksi työpaikalle on syntynyt juuri tietynlaiset käytännöt.

Vaikeina aikoina on joskus pakko toimia toisin kuin haluaisi. Ehkä työnantajasi kärsii samoista kysymyksistä ja resurssien puutteesta kuin sinäkin. Taustojen tunteminen voi helpottaa elämään realiteettien kanssa. 


Voimia viikkoosi ja muista, että olet ihana ja arvokas!






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti