Työpaikkoja on tarjolla yhä vähemmän, mutta niillä joilla on
työtä, tehtävää on usein aivan liikaa. Työn murroksen seurauksena sekä avustava
työ että esimiestyön kaltainen vastuunotto on siirtynyt asiantuntijatyöhön.
Yhä useampi taistelee päivittäin kelloa vastaan ja
työskentelee voimiensa äärirajoilla.
Miten sitten ottaa homma haltuun, kun työ on sirpaleista, epävarmaa, ehkä jopa palkatonta, katkonaista ja sitä on aivan liikaa? Tässä muutama vinkki arkeen.
1. Pidä huolta itsestäsi
Tämä kohta on tarkoituksella ensimmäisenä. Tärkeintä on, että pidät huolta itsestäsi. Jos et ole kunnossa,
et jaksa johtaa itseäsi etkä saa pidettyä hommaa hanskassa alkuunkaan.
Raivaa kalenteristasi aikaa nukkumiselle, hengittämiselle, ikkunasta
ulos katsomiselle, sohvalla löhöilylle, iltakävelyille ja sosiaaliselle
elämälle.
Liiku, mutta älä suorita. Liikunta hoitaa ahdistusta ja stressiä.
Hoida itseäsi, älä ruoski.
2. Asennoidu elämään positiivisesti ja uteliaasti
Jos asennoidut työhösi tai elämääsi niin, että se on kuin
kuolemantuomio, se vie sinulta voimia entistä enemmän. Löydä
positiivisia asioita työstäsi ja elämästäsi. Poistu valittajien kuorosta.
Lisää sanastoosi sanat: ihana, kaunis, upea ja hieno.
Toistele niitä, ne vaikuttavat mieleesi enemmän, kuin ehkä arvaatkaan. Ole
kiitollinen, että sinulla on työtä. Ole kiitollinen, että olet (suht) terve.
Kirjoita
ainakin ajatuksen tasolla mielikuvituksesi päiväkirjaan joka ilta asiat, joista olet
kiitollinen. Kun aloitat, huomaat pian, että niitä tulee lisää joka ilta.
Kiitollisuus vähentää ahdistusta. Ja tiesitkö, että tutkimusten mukaan hyviä johtajia yhdistää aina
optimistisuus?
3. Laita mutkat suoriksi
Nyt kun asenteesi on kunnossa ja olet oppinut nauttimaan
elämästä, sinun on helpompi laittaa mutkat suoriksi. Näet kokonaisuuksia.
Väsyneenä takerrut epäoleellisiin pikkuseikkoihin.
On raportteja ja on The Raportteja. Jokaista muistiota tai
tekstiä ei ole pakko kirjoittaa täydellisesti.
Tee joitakin asioita luvan kanssa vasemmalla kädellä ja viittaa kintaalla pienille virheille.
4. Priorisoi
Mikä on oikeasti elämässä tärkeää? Mitkä ovat tavoitteesi? Mikä on työssäsi oleellisinta, pystytkö näkemään laajan kuvan?
Keskity hetkeen. Jos tällä viikolla on messut ja monta tärkeää palaveria, älä
murehdi silloin toimintakertomusta, joka sinun pitää kirjoittaa ensi viikolla.
Entä miten iso asia työsi lopulta on maailmankaikkeudessa? Onko elämässä ehkä jotakin tärkeämpääkin?
5. Opi sanomaan ei
Kun tiedät, mikä on tärkeää, opit kieltäytymään
epäoleellisista ajansyöjistä. Jotkut palaverit on mahdollista jättää jopa
väliin.
Joskus voit myös delegoida asioita. Kaikkiin projekteihin ei ole pakko
lähteä mukaan, jos ne eivät ole oleellisia ydintyösi tai strategian kannalta.
6. Tarkista asenteesi - jos työ onkin lahja?
Oletko tarkastellut asennettasi työhön? Unohda sana ”pakko”.
Ei ole pakko. Ajattele, että työ on lahja. Liian moni on tänä päivänä ilman
työtä.
7. Tasapainota arvomaailmasi
Monen työniloa syö epäsuhde oman ja työpaikan arvomaailman
välillä.
Joskus suurissa arvoristiriidoissa uudenlaisen työn saaminen ja työpaikan vaihtaminen voi auttaa. Joskus puolestaan on hyvä
perehtyä taustoihin, miksi työpaikalle on syntynyt juuri tietynlaiset
käytännöt.
Vaikeina aikoina on joskus pakko toimia toisin kuin
haluaisi. Ehkä työnantajasi kärsii samoista kysymyksistä ja resurssien puutteesta kuin sinäkin. Taustojen
tunteminen voi helpottaa elämään realiteettien kanssa.
Voimia viikkoosi ja muista, että olet ihana ja arvokas!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti